Individuell Terapi

Klinic ger behandlingar enligt följande:

1. Akupunktur Akupunktur används för att stimulera specifika punkter för aktivering av meridianer och blodkärl som leder fram till bättre balans och energifördelning i kroppen. Akupunktur kan användas dels för att läka sjukdomar och dels för att hålla sig frisk. Vår klinik använder sterila akupunkturnålar för engångsbruk.

2. Moxibustion Moxibustion-akupunktur har en längre historisk bakgrund än traditionell akupunktur och är en form av traditionell kinesisk medicinsk terapi. Moxa är en torkad ört formad till små stavar eller koner, vars glöd leder ned värme djupt i kroppen. Moxan kan på så sätt stimulera meridianer under en längre period för att aktivera ökad blodgenomströmning, avstyra långvarig frusenhet i kroppen, samt stärka vitalitet. Örten kan användas enskilt på en akupunkturpunkt eller appliceras vid akupunkturnålen som leder ned värmen djupare.

Moxibustion är passande för patienter med symptom som svag hälsa och frusenhet. Den ger även en märkbart läkande effekt på diverse hälsotillstånd såsom utmattning, svår mensvärk, gynekologiskt tillstånd såsom leucorrhoea (vit vaginal flytning), pollenallergi, fetma, värk, sömnlöshet med mera.

Moxibustion kan användas som komplimenterande eller ensamstående behandling.

3. Massage

Massage enligt traditionell kinesisk medicin har läkande effekt, både på inledande sjukdomstillstånd, men även genom förbättring av fysiska tillstånd. Massagebaserad stimulans av akupunkturpunkter och meridianer, enligt konsultation och meridiantester.

Massage för ökad hälsa ges för att uppnå avslappnade muskler, lindrad trötthet, lindrat mentalt och fysiskt tillstånd och för ökad kroppshälsobalans.

4. Kiropraktisk terapi

Kiropraktisk terapi fokuserar på behandling av skelett/ben, leder, muskler och fysiska tillstånd såsom ryggsmärta, knäledsproblem och kronisk huvudvärk. Genom att använda analysmetoder som avgör fysisk kondition, gång och hållning, kan dessa justeras och förbättras. Behandlingen inkluderar olika övningar, vilka patienten även kan göra hemma.

Behandling genom kiropraktisk terapi kan förbättra både akut och kronisk smärta. Behandlingen har en fundamentalt läkande effekt på deformerade leder, samt hållningsproblem orsakat av långvariga problem med hållningen, på grund av plötsliga fall eller liknande.

5. Koppning

Koppning är en speciell behandling enligt traditionell kinesisk medicin. Genom användning av sugkoppar gjorda av glas, skapas ett vakuum vilket stimulerar olika akupunkturpunkter. Detta påverkar i sin tur meridianer och blodkärl, vilket främjar ökad blodcirkulation i muskler och hud. Koppning bidrar även genom att avlägsna mikro-blodproppar i kroppen och till att balansera de inre organen.

6. Skrapterapi

Skrapterapi är en naturlig behandlingsmetod. Genom användning av en skrapa tillsammans med en lotion som stryks på hudområdet för behandling, behandlas sedan akupunkturpunkter vilka knyts samman och naturligt följer meridianer där skrapningen utförs.

Skrapterapi ger bättre cirkulation genom ökad syre- och blodtillförsel, vilket hjälper att stimulera och förnya hudceller i det behandlade området, samt balanserar de inre organen.

8. Fotbadsterapi

Fotbadsterapi (för hemmabruk), är en typ av terapi där fötterna sänks ned i ett fotbad med medicinska ingredienser utvalda beroende på hälsotillståndet hos patienten och utgör en kompletterande läkande effekt på tillstånd som uppstått på grund av faktorer som högt blodtryck, bensjukdomar, förlossnings- och andra gynekologiska skador, dålig blodcirkulation och sömnlöshet.

9. Fysisk terapi Fysisk terapi ges genom användning av laserpenna (med kortvågig infraröd strålning). Terapiform väljs enligt läkares diagnos och är en komplimenterande icke-medicinsk behandling.

10. TCM (Traditionell kinesisk medicin)

Psykologisk analys, genom observation enligt traditionell kinesisk medicin.

Individuell psykologisk konsultation och vägledning beroende på patientens situation. Märkbart läkande effekt vid hälsotillstånd såsom ångest, depression, sömnproblem, stress vid relationsproblem, högt blodtryck och magproblem.

Gör du behövs hjälp?

Amiralsgatan 24b, 211 55 Malmö

Mail: webmaster@klinikpro.se

www.kinesiskklinik.se

www.klinikpro.se

040-6269 666

0721-619 666

© Copyright. All Rights Reserved.